یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمتر کسی تصور می‌کرد «سلام فرشتگان» جوایز اصلی بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را از آن خود کند، ولی در جشنواره‌‌ای که پربارتر از چند سال اخیر برگزار شد و فیلمسازان باتجربه‌ای چون محمدعلی طالبی و ابراهیم فروزش با آخرین ساخته‌هایشان در آن حضور داشتند، این فرزاد اژدری بود که 4پروانه زرین برای فیلمش دریافت کرد.

جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان


بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد و بازگشت جشنواره به خاستگاه اصلی‌اش موجب شد تا خاطره دوران طلایی این جشنواره و سینمای کودک پس از یک دهه افول، تا اندازه‌ای تداعی شود.

با معرفی برگزیدگان، بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از 5روز در اصفهان به پایان رسید. در این مراسم که جمعه‌شب (27آبان‌ماه) در سالن ورزشی «گل نرگس» اصفهان برگزار شد‌، برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره، دیپلم‌های افتخار و پروانه‌های زرین خود را دریافت کردند. در این مراسم برای معرفی کاندیداهای هر بخش کلیپی با صدای لیلی رشیدی پخش می‌شد که در آن به‌طور جداگانه از کودکان خواسته می‌شد نام فیلم و کاندیدا قرائت شود وسپس جایزه هر بخش توسط هیأت داورانش اهدا می‌شد.

فیلم‌های خاطره‌ساز

پخش لحظاتی از فیلم‌های مطرح سه دهه سینمای کودک و نوجوان با استقبال حاضران همراه بود که در این کلیپ تصاویری از فیلم‌های «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کیسه برنج»، «الو الو من جوجوام»، «دزد عروسک‌ها»، «باشو غریبه کوچک»، «خمره»، «تارزن و تارزان»، «قصه‌های مجید»، «دونده»، «پرنده کوچک خوشبختی‌»، «بچه‌های آسمان»، «بی‌بی‌چلچله‌»، «گربه آوازخوان»، «نیاز»، «شهر موش‌ها»، «خانه دوست کجاست‌»، «بادکنک سفید»، «بازی بزرگان» و «دره شاپرک‌ها‌»، پخش شد. در میان اهدای جوایز برگزیدگان بخش بین‌الملل، احسان علیخانی که اجرای مراسم را برعهده داشت یکباره از اصغر شاهوردی، صدابردار حادثه‌دیده سینما برای حضور روی سن دعوت کرد که او در میان تشویق‌حاضران به همراه همسرش در کنار داوران خارجی قرار گرفت. این تشویق حاضران و به پاخاستن به احترام او، باعث جاری‌شدن اشک‌های شاهوردی شد. همسر شاهوردی در سخنانی اظهار کرد‌: او تمام عمرش را با عشق در سینما گذراند و الان با سکوت مطلق زندگی می‌کند و چقدر سخت است کسی زندگی‌اش را برای صدا بگذارد و در سکوت زندگی کند.

شمقدری: غافلگیر شدم

در بخش دیگری از این مراسم، جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه در آستانه تحول بزرگی در عرصه بین‌المللی هستیم، ادامه داد:‌ این نتیجه تلاش ملت ایران و شهدایی است که جانشان را در جهت یک آرمان فدا کردند و همه ما وظیفه داریم فرزندانمان را برای دوره سی‌ساله دیگر تربیت کنیم که این وظیفه فیلمسازان این حوزه را سنگین‌تر می‌کند.

شمقدری روشنگری را وظیفه همه خواند و اظهار کرد: امروز در عرصه فیلم کودک تلاش‌هایی شده و قطعا هیچ‌کدام توقع ما و کودکان را برآورده نمی‌کند. وی با اشاره به انتخاب فیلم «پاریس تا پاریس» از سوی داوران کودک جشنواره خاطر نشان کرد:‌ از انتخاب داوران کودک مثل سال گذشته غافلگیر شدم و فکر نمی‌کردم این فیلم را انتخاب کنند و پیام این انتخاب آن است که باید نسل جدید را جدی گرفت. وی افزود: در تلاش هستیم سینمای کودک و نوجوان ارتقا پیدا کند. معاون امور سینمایی، حوزه‌های کودک و نوجوان را 2حوزه متفاوت دانست و گفت:‌ این اشتباهی است که در خارج رخ‌داده و ما هم تکرار می‌کنیم.

وی همچنین بر اختصاص سینماهایی به نمایش آثار کودک و نوجوان تاکید کرد. شمقدری نقش تلویزیون را در ارتقای سینمای کودک و نوجوان بسیار مؤثر دانست و گفت:‌ ارتباط تنگاتنگ بین سینما و صدا و سیما تاثیر زیادی در این حوزه دارد؛ مانند «کلاه قرمزی و پسرخاله» که جزو آثار پرمخاطب سینما محسوب می‌شود. وی بر لزوم تهیه نقشه جامع در حوزه فیلم کودک تاکید کرد و گفت:‌ تولید فیلمنامه در این حوزه بسیار مهم است و باید همه کمک کنند.

بازی جوانمردانه در سینما

علی شاه‌حاتمی برگزیده بخش کارگردانی جشنواره هم پس از دریافت جایزه‌اش اظهار کرد:‌ شما این دختر‌بچه‌ را دعا کنید من هم قسم می‌خورم کلیه هزینه‌های درمانش را تا زمانی که خوب بشود، بدهم. وی همچنین از سیدجوادهاشمی برای ساخت فیلم «آهوی پیشونی سفید» تقدیر کرد و از کارگردانی این فیلم به‌عنوان یک پدیده یاد کرد. بازیگران کودک و نوجوان برگزیده جشنواره هر کدام یکی از هم سن و سال‌های خود را یا به‌عنوان بازیگر مقابل و یا یکی از اعضای خانواده روی سن دعوت می‌کردند که رسول صدرعاملی از این کار آنها به نیکی یاد کرد و گفت: اگر بازی جوانمردانه را در فوتبال نمی‌بینیم اما با این اتفاقات امشب آن را در سینما می‌بینیم. سعادت‌نیا کارگردان فیلم «مصایب چارلی» هم به‌عنوان یکی دیگر از برگزیدگان از معاون سینمایی خواست که فیلمش یک‌بار دیگر به‌علت اینکه دوره گذشته برای داوران به نمایش درنیامد در جشنواره فجر داوری شود. محمدرضا شریفی نیا هم که در غیاب سیدجواد هاشمی جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را برای فیلم «آهوی پیشونی سفید» دریافت کرد، گفت:‌ امیدوارم سید جواد هاشمی به‌عنوان اعتراض مراسم را ترک نکرده باشد.

جایزه نقدی برای خردسالان

در پایان هم 2جایزه ویژه تماشاگران به فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» و داریوش بابائیان (برای آثارش) اهدا شد. آرش معیریان کارگردان فیتیله و ماه پیشونی از گروه «فیتیله» برای حضور روی سن دعوت کرد و جایزه را به آنها اهدا کرد. داریوش بابائیان نیز در مراسم حاضر نبود. همه بازیگران کودک و نوجوانی که جایزه دریافت می‌کردند در ابتدای حضورشان روی سن از هیأت داوران تشکر می‌کردند احمد میرعلائی در این مراسم اعلام کرد: کلیه بازیگران خردسال حاضر در جشنواره جوایز نقدی دریافت خواهند کرد. در پایان برنامه نیز دبیر جشنواره اعلام کرد:‌قرار است به همراه شهردار و معاون سینمایی به محل دبیرخانه برویم ونخستین جلسه جشنواره26 را برگزار کنیم.

کد خبر 151585

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز